Mozaik

Waliyullah yang Dikagumi Malaikat

Report: Lina Tina I Editor: Abi Kurniawan

TIMUR MEDIA – Dikisahkan, ada seorang sufi dari tokoh tasawuf bernama Syeikh Abdul Aziz Ad-dabagh. Di kalangan tokoh tasawuf, beliau termasuk ulama kelas atas, wali min auliyaillah, ahli ibadah.

Suatu ketika malaikat melihat namanya di lembaran kitab Lauhul Mahfudz ada dalam deretan penghuni neraka. Melihat hal itu, malaikat merasa kasihan dan mendatangi Abdul Aziz Ad-dabagh.

Malaikat berkata: Wahai Abdul Aziz untuk apa engkau ibadah sampai segitunya sedangkan aku lihat namamu di lembaran Lauhul Mahfudz engkau adalah penghuni neraka. Mau ibadah bagaimana pun engkau tetap akan masuk neraka.

Abdul Aziz menjawab: Wahai malaikat, surga dan neraka bukan urusanku, aku diciptakan Allah SWT hanya untuk beribadah kepada Nya. Sebagaimana Allah berfirman, tidaklah aku ciptakan jin dan manusia kecuali hanya untuk beribadah kepadaKu. Mau aku masuk surga atau neraka itu hak Nya.

Terkait

Subhanallah, betapa ikhlasnya Abdul Aziz dalam beribadah.

Kemudian malaikat kembali ke Lauhul Mahfudz dan dilihat namanya diubah Allah SWT menjadi penghuni surga. Sebab Allah berhak menetapkan Kitabullah.

Lantas malaikat kembali menemui Abdul Aziz dan berkata: wahai Abdul Aziz ada kabar gembira, baru saja aku melihat namamu diubah oleh Allah menjadi penghuni surga.

Abdul Aziz menjawab: Alhamdulillah, tapi sekali lagi malaikat, surga dan neraka bukan urusanku, aku beribadah hanya untuk menggapai ridha Nya, kalau Allah SWT ridha aku di neraka, ya itulah tujuanku.

Malaikat pun takjub dengan keikhlasan Abdul Aziz dalam beribadah dan berkata: Wahai Abdul Aziz, ikhlasmu inilah yang membuat Allah ridha dan mengubah namamu menjadi penghuni surga.

Wallahu alammu’.

I Hikayah Official

Selengkapnya...

Terkait

Back to top button